Nem csak abban térnek el egymástól egyes lapok, hogy miről is írnak, minek is van az adott szerkesztőség szerint hírértéke, hanem annak is, hogy ezt a hírt hogyan is tálalják. Legyen példa a Margit Híd felújítása. Milyen is lehet egy erről szóló beszámoló? Természetesen itt is sok múlik azon, hogy az újságírónak, szerkesztőnek mi is a célja. Nyílván, itt is jelentős eltérések lehetnek abban, hogyan is mutatjuk be a problémákat. De azt hiszem, ez természetes is.

Egy énblog esetében fontosak a szerző saját tapasztalatai, a reggeli torlódás a felújítás okán, a hétvégi kerékpáros közlekedés visszásságai, vagy bármi amit ő megélt. Persze a munkálatokat felügyelő mérnökök egyikének a blogja érdekesebb olvasmányt jelenthet, miként abba is érdekes belelátni, hogyan befolyásolta a kiakalkult helyzet a mentők munkáját. De a blog mégis egy személyesebb műfaj.

Ha valaki áruszállítással, személyszállítással foglalkozik, esetleg a munkájából adódóan rendszeresen vezetni kényszerül, akkor biztos, hogy örül annak, ha egy szakmai lap kitér arra, hogy a torlódásokat hogyan lehet elkerülni, merre van jó kerülőút, melyik időszakban, mire is kell odafigyelni. Ez az információ értékes egy adott közösség számára.

De bizonyára azt, hogy melyik üzletet hogy lehet teherautóval megközelíteni, figyelembe véve azt, hol fér el a teherautó, hol van torlódás, hova hajthat be, egy BKVval utazó fővárosi polgár nem tartaná fontosnak. Sőt, sok esetben még az átlag autós sem.

Lehet arról beszélni, hogy itthon egy híd felújítás, kiszélesítése, a kapcsolódó műemlékek restaurálása, a villamospálya újjáépítése többe kerül, ha a híd szerkezete adott (hiszen műemlék), mint máshol egy modern híd rutin felújítása, vagy akár egy új híd építése. Az olvasó bizonyára szívesen elszörnyülködik a számokon, és az újságíró már számolja is, hány olvasót hozott a cikk.

Persze be lehet arról is számolni miért kerül szükségszerűen többe a Margit Híd felújítása. El lehet mondani az olvasóknak, hogy ma már nem véletlenül ritkák a hasonló szerkezetű hidak, van olcsóbban előállítható híd is. Csakhogy a Dunapart, a hídjaink a világörökség részét képezik, egy a látványba nem illők, korszerű, olcsó híddal ugyan olcsóbban kijövünk, de a Margit Híd történelmi emlék. Műemlék, ezért is értékes. De a megmardása a városkép és az idegenforgalom szempontjából is fontos.

Az idegenforgalom hat a GDPre, a külkereskedelmi mérlegre, és ezen keresztül arra, hogyan is élhetünk napjainkban. A drágább felújítás jobb mint egy olcsó, egyszerű, egyenes modern függőhíd. Ezt a feladatot viszont azok sem vállalták volna olcsóbban, akik a világban olcsón szoktak hidat építeni.

Igaz, ebből nincs botrány, nincs szenzáció.

Célzatosan lehet beszámolni egyes politikusok szerepéről. Sőt arról is, hogy a zsúfolt járdán ahol a kerékpárosok közlekedése (akár tolva is a bringát) sokszor zsúfoltsághoz vezet szorgalmasan dolgoznak a zsebtolvajok. Biztos van olyan lap aki megtalálja a lehetőséget, hogy azt állítsa: A politikusok úgy tervezték meg a hídfelújítást, hogy a roma zsebtolvajoknak is jusson lehetőség lopni.

És bizonyára akad aki el is hiszi.